Hvorfor skal man slukke mobilen på flyet?

Mobiltelefonen har længe været yderst begrænset på fly. Tidligere var det været påkrævet at alle mobiltelefoner skulle være slukket under flyvningen, mens det sidenhen blev tilladt blot at skifte til flytilstand, som sørgede for, at alle signaler blev blokeret.

For få år siden blev det dog muligt på mange fly at tilgå wifi på flyet. Wifi blev muliggjort af selskaber som boeing, der installerede modtager-/sendeenheder på taget af flyet, der skulle tilvejebringe kontakt med satellitter, som efterfølgende sender signalet til en central på landjorden.

Der findes i dag også et alternativ til denne løsning, hvor flyets i stedet kommunikerer med sendemaster på landjorden. Visse selskaber tilbyder endog en kombinationsløsning, hvor begge infrastrukturer bliver brugt for at skabe en stabil højhastighedsløsning.

Disse stabile højhastighedsløsninger bliver mere og mere udbredte på fly. Nogle fly har forbindelse, der svarer til 3G. Hvis du flyver med én af disse, vil selskabet typisk bede dig undlade at undlade at streame film, sende billeder eller bruge VPN. Når man er fælles om en relativt lille båndbredde er det også meget tydligt i praksis, at man ’deles’ om båndbredden. Hvis nogen benytter meget båndbredde, vil der være mindre tilgængeligt til resten af passagererne.

Andre flyruter inkluderer internetforbindelse, der er tilsvarende til den forbindelse, du har derhjemme. Her vil det ikke være et spørgsmål om, hvor mange brugere, der bruger forbindelsen på samme tid, da båndbredden fint håndterer mange streamende rejsende på samme tid.

Taletid

Flyselskaberne vil gerne have dig til at tro, din ordinære telefoni ville have indflydelse på flyets kommunikation fra cockpittet, navigationsudstyr og lignende. At flyet ville få problemer med at kommunikere med ATC (Air Traffic Control) og dermed muligvis komme i problemer – eller gøre eksisterende problemer kritiske.

Et moderne fly kan fint klare interferens og systemer af så skrøbelig natur findes naturligvis ikke længere i så systemkritiske roller. Og der er en god årsag til, du aldrig har hørt om, at en passager, der glemte at slukke sin mobiltelefon, fik et fly til at styrte ned.

Men der er andre årsager til, flyindustrien ikke bryder sig om, du skal tale i telefon ombord.

Først og fremmest er forbindelsen til masterne på jorden meget ringe i 10 kilometers højde. Selv hvis man havde lov til at tale i telefon, ville det ikke være noget god oplevelse. Og hvem skulle modtage bære vægten af denne ubehagelige brugeroplevelse, hvis ikke flyselskabet, der tilbød rejsen?

Det er dog mere nærlæggende, at telefonsamtaler ikke er tilladt på flyruter af den simple årsag, det er et irritationsmoment for alle andre, der kan høre samtalen.

Flyrejser er allerede en stressende affære for de fleste. Og dertil kommer de uomgængelige grædende spædbørn og den svært overvægtig sidemand, der indtager armlænet uden at bruge armene. Tilføjer du nu passagerer, der råber i telefon, kan der i visse tilfælde opstå utilfredsheder.

Det er i mindre grad i flyselskabernes interesse at begrænse dig som passager end at begrænse mulighederne for, du kommer op at slås.

Det er simpelthen ikke tilladt at tale i telefon for at gøre rejsen mindre stressende for dine medpassagerer.

Hvilket også betyder, disse restriktioner ikke nødvendigvis gælder på din flyrute. For forskellige regioner har forskellige regler og på nogle ruter kan man opleve, man må tale i telefon, indtil man overgår fra én region til en anden.

Og eftersom wi-fi-forbindelsen tillader forbindelser som VoIP, har flyindustrien været inde og aktivt deaktiverer muligheden for VoIP på mange fly. Tilgår du deres wi-fi, medgiver du samme tid, du afstår VoIP.

Men eftersom disse regler er individuelle fra region til region, kan du også opleve fly, der har en indbygget antenne i skroget, der varetager en GSM forbindelse.

På denne måde vil din telefon ikke drænes for strøm på samme måde, som hvis din telefon hele tiden skulle oprette, miste og genoprette forbindelse til masterne på jorden – hvilket ville være en forudsætning, hvis flyet ikke havde sin egen antenne.

Wi-Fi begynder at blive mere udbredt på fly omkring i verden. Denne forbindelse går først og fremmest mellem flyet og en satellit. Derfor er Wi-Fi på flyet sjældent en gratis tjeneste. Priserne ligner dog roaming priser i langt højere grad end satellit-telefoni-priser.

Flytilstand er stadig nødvendig.

Det er også visse steder blevet en mulighed at bruge GSM-nettet.

Et tip:

Skal du på en rejse, hvor du kan se, ruten ikke tilbyder wi-fi undervejs, kan du nyde godt af, nogle streamingtjenester giver dig muligheden for at downloade indhold og se det offline. Dette skal naturligvis gøres, inden du er på flyet. Har du til gengæld været forudseende med hensyn til at få din yndlingsserie med, kan du se denne i ro og mag på flyet uden at skulle bekymre dig om, hvor meget det koster.

Glasset-halvt-fyldt-typen vil også se denne begrænsning som en mulighed for at foretage sig nogle af de ting, som ikke virker så appellerende på daglig basis, når internettet er vidt og bredt tilgængeligt. Dette kunne eksempelvis være at læse en bog, som du har udskudt.